nisfu syaaban

hmm..entry kali nieh nk cter sal nisfu syaaban :) mst sume owg taw an apa tuh nisfu syaaban. nak2 budak2 sekolah. mst ad program pny lah untuk menyambut nisfu syaaban.~

sebenar nya, aku hampir terlupe hari nieh adalah nisfu syaaban..[zmn sekolah dlu cegu2 sllu engt kn]. tapi bler di kolej nieh, kite hmpir terlupa dengan nisfu syaaban. sekarang baru nk engt balek apa tuh nisfu syaaban n ciap tgk kalender ag nk komfom! huhu.sbnr nya mmbr ara y ajk pose keesokkan hari nya.plek gak ttbe ajk..:) engt punya engt....~ bru la pasan yang sok adalah nisfu syaaban.

hmm..dalam hati ad juga terlintas mnyesal kat hati..waktu ad program kt skola dlu x [apa2 program] xnah nk hayati..just dengar ceramah n ikut program bace yassin.. n jwb soklan! yeah~ dpt hadiah..
tapi....bler da besar pnjg n da phm hidup tuh apa..bru rase nk phm betoi2.so harap x terlambat la.lastly,, tengss!! kat member ara: nur ain fatin kaswadi coz tlg engt kn ara:)) jom bukak pose sme2.hehe~

Malam Nisfu Sya’aban adalah malam dimana buku atau file tentang umur, rezeki kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku yang baru. (pada waktu Maghrib malam itu dibuka buku baru, tutup buku lama iaitu buku tahun lepas)

Dari `Aisyah r.a., dari Nabi Muhammad s.a.w., sabdanya: “Tahukah engkau (wahai `Aisyah) apa yang berlaku pada malam ini?” – Malam Nisfu Sya’aban.Saiyidatina `Aisyah pula bertanya; “Apa yang berlaku pada malam ini, Ya Rasulullah? ” Baginda menjawab: “Pada malam ini akan ditulis perihal tiap-tiap seorang anak Adam yang dilahirkan dalam tahun ini dan pada malam ini juga akan ditulis nama tiap-tiap seorang anak Adam yang akan mati pada tahun ini, demikian juga pada malam ini akan diangkat amal-amal mereka (ke hadrat Ilahi) dan pada malam ini juga akan ditentukan turunnya rezeki mereka.”



2 comments:

woot-woot said...

hee tp byak bidaah pasal nisfu syaaban ni~

arasewel said...

ow..yang puasa 2 bidaah kew?
i ad tnmpk y post.ta engt kt blog o fb.
tp x sempat bce..

Related Posts with Thumbnails
COPYRIGHT © 2012 HAK MILIK TERPELIHARA Maysaraa Hussain